Lezing

Waarom zijn sommige kinderen niet in staat zijn om teksten te begrijpen en anderen wel?

dr. Astrid Kraal

Kinderen met een achterstand in begrijpend lezen hebben het moeilijk bij alle schoolvakken. En eenmaal opgelopen achterstanden worden moeilijk ingehaald. Waar gaat het ‘mis’? Waarom hebben sommige kinderen moeite om teksten te begrijpen? En hoe kun je ze helpen? Onderzoek naar effecten van lezers- en tekstkenmerken op de leesaanpak van jonge kinderen (groep 4/5) levert aanknopingspunten op voor het begrijpend leesonderwijs. 

Over de spreker

Astrid Kraal werkt bij de CED-Groep aan diverse taal- en leesprojecten. Ze is onder andere nauw betrokken bij de ontwikkeling van Nieuwsbegrip, een actuele begrijpend leesmethode. In 2020 promoveerde ze aan de Universiteit Leiden op onderzoek naar leesaanpakken van jonge kinderen. Daarvóór was ze ook werkzaam bij de CED-Groep als projectleider en ontwikkelaar van taal- en leesmethodes.

terug naar programma

 

 Doelgroep

  • Primair Onderwijs

Domein

  • Goed leesonderwijs
  • Wetenschap