Drs. Marzenka Rolak en Petra Beuk

DyslexieSleutels: sleutelen met dyslexie in het voortgezet onderwijs

Deze lezing wordt gegeven in Ronde 1

Over de lezing

In samenwerking met drie scholen voor het voorgezet onderwijs heeft Marzenka Rolak met plezier en vanuit een passie voor het vak, zes lessen ontwikkeld om leerlingen beter om te leren gaan met hun dyslexie en handiger te laten leren. De lessen vormen samen de DyslexieSleutels. In deze workshop vertelt ze de achtergrond en opzet van de lessen en laat ze de deelnemers zelf een paar opdrachten ervaren. Petra Beuk, dyslexiecoördinator op één van de pilotscholen, vertelt over haar ervaringen met het geven van de lessen aan vmbo-leerlingen.

Over de sprekers

 

Marzenka Rolak is orthopedagoog-generalist met een specialisatie op het gebied van dyslexie. Na jarenlang voor een leeskliniek gewerkt te hebben, start ze in 2008 Dyslexie Centrum Rotterdam. Hier werkt ze met leerlingen uit het basis en voortgezet onderwijs en met (jong)volwassenen. Zij begeleidt scholen bij het opzetten en implementeren van dyslexiebeleid, ze geeft voorlichting en cursussen en verzorgt lessen voor leerlingen en studenten met dyslexie. Als bestuurslid van de Stichting Dyslexie Nederland was ze in 2016 betrokken bij het schrijven van de brochure: Dyslexie diagnostiek en behandeling. Vanaf 2017 is ze verbonden aan de Tilburg University voor haar promotieonderzoek rondom studeren met dyslexie. Vanaf 2018 is zij mede auteur van de vakinhoudelijke richtlijn ‘Dyslexie’ en werkt zij als stuurgroeplid mee aan het ‘Stimulerings-programma dyslexie’. Vanaf komend schooljaar richt zij zich uitsluitend op het geven van scholing en cursussen rondom leren en studeren met dyslexie, de twee landelijke projecten en haar promotieonderzoek. Na twintig jaar neemt ze afscheid van het diagnostiek en behandelwerk.

Programma

 

 

 

Drs. Marzenka Rolak Marzenka Rolak

Petra Beuk is werkzaam als dyslexiecoördinator op Stichting Fioretti Teylingen. In 2011 is ze op alle vijf de scholen van de stichting gestart met de implementatie van het programma Kurzweil . Hiervoor heeft ze destijds lesmateriaal ontwikkeld voor docenten, leerlingen en ouders en heeft ze de ouders weten te mobiliseren voor het gezamenlijk scannen en bewerken van boeken. Voor deze implementatie heeft ze de eerste ‘ICT dyslexie trofee’ gewonnen die toen nog werd uitgereikt op deze Nationale Dyslexie Conferentie. In 2018 is ze samen met een stuurgroep gestart het dyslexiebeleid stichting breed te herzien en te verbeteren. Sinds 2019 is ze betrokken bij het ‘Stimuleringsprogramma dyslexie’ en neemt ze deel aan de werkgroep die zich richt op het VO. Hiervoor dit najaar samen met Marzenka Rolak de film ‘Routeplanner dyslexie in het VO’ gemaakt.   Naast haar werk voor Fioretti Teylingen werkt ze vanuit haar eigen bedrijf ‘Studie Assist’ waarin ze huiswerkbegeleiding geeft aan leerlingen met dyslexie en verschillende scholen adviseert  bij de implementatie van dyslexiebeleid.

Programma
Petra Beuk