Lezing

Audio-ondersteuning bij dyslexie

Carolien Knoop-van Campen, MSc

Veel middelbare schoolleerlingen die dyslexie hebben, krijgen audio-ondersteuning. Geschreven teksten worden dan voorgelezen (ingesproken of via spraaksoftware). Hoewel dit hun leesproblemen kan compenseren, kan audio-ondersteuning ook invloed hebben op het leesgedrag, de leesefficiëntie en de kennisopname van leerlingen. In dit intermezzo wordt in een vogelvlucht deze invloed bij basisschoolleerlingen, middelbare scholieren en universitaire studenten met en zonder dyslexie toegelicht..

Over de spreker

Carolien Knoop-van Campen is bezig haar promotieonderzoek naar multimedia leren en dyslexie af te ronden (Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit). Haar onderzoeksgebied omvat dyslexie, multimedia leren, dubbel-bijzondere leerlingen, en adaptieve onderwijstechnologieën. Ze is geïnteresseerd in het leerproces en onderzoekt dit onder meer door middel van eye-tracking. Naast haar onderzoek geeft ze les bij Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde (Radboud Universiteit).

terug naar programma

 

 Doelgroep

  • Primair Onderwijs
  • Voortgezet Onderwijs
  • MBO/HO/Volwassenen

Domein

  • Interventies
  • Compenseren - Tools - faciliteiten
  • Wetenschap
  • Passend Onderwijs